„Fogalmuk sincs, mi megy a világban” – Vekerdy Tamás keményen nekimegy Orbánék oktatáspolitikájának

szerző
- gera -
publikálva
2017. jún. 15., 14:34
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A neves pszichológusnak a Rákosi-rendszer jut eszébe a mostani történések kapcsán.

„Működő közoktatás nélkül nincs jövő” – mondta Vekerdy Tamás tegnap az ATV-ben. A gyerekpszichológus az Egyenes beszédben a jelentős felháborodást kiváltó Taigetosz-törvényről beszélt, és azt mondta, a legnagyobb tehetségek, Picasso, Stephen Hawking sem tudott egyből megtanulni olvasni: „Mi azt mondanánk, értelmi fogyatékos volt. Nem: csak zseni volt.”

Vekerdy egyébként úgy látja, az iskola nagyon rossz, mivel képtelen igazodni a világhoz, és folyamatosan azt az érzetet kelti a gyerekekben, hogy a világ unalmas, érthetetlen, szörnyű. Szerinte Mérei Ferencnek volt igaza, amikor azt mondta, „ahol untatnak, onnan menekülj!” Mire Méreinek felvetették, hogy „tanár úr, az élet nem kerti ünnepély”. De a híres pedagógus erre csak megismételte önmagát: „Ahol untatnak, onnan menekülj!”

Vekerdy nem fest túl optimista képet a mai oktatási rendszerről: úgy látja, az iskoláinkból eltűnt az öröm és az élmény. Szerinte ellenzékben eddig minden párt azt mondta, hogy az oktatásra kell a legtöbb pénzt költeni, de amikor kormányra kerülnek, elsőként a közoktatásból vonnak ki forrásokat. Pedig működő közoktatás nélkül nincs jövő.

„Kedves kolléga, ezt a tantervet ne tartsa be!”

Idén ősszel töltötte be nyolcvanadik évét az ország legnépszerűbb pszichológusa, aki mindig sokat ostorozta a magyar iskolarendszert, de az utóbbi évek oktatáspolitikai fejleményeit egyenesen katasztrofálisnak tartja. Magyar Narancs: A legfrissebb adatok szerint az egy tanulóra jutó ráfordításunk az alapképzéstől a diplomáig az OECD-átlag fele.

Vekerdy a kormány legújabb ötletéről is beszélt, miszerint 2019-től csak kötelező felvételivel lehetne bejutni a gimnáziumokba: „Mi az, hogy felvételi? Honnan vesszük azt, hogy a jó tanuló fog jól beválni az életben? Honnan vesszük azt, hogy a tehetséges gyerek jó tanuló lesz?”

A műsorban persze szóba került Parragh László mára már sokat idézett mondata, az iparkamara elnöke nemrég ugyanis arról beszélt, óriási hiba, hogy a polgármesterek nem mernek gimnáziumokat bezárni. Ezzel kapcsolatban Vekerdy azt mondta, hogy „olyan emberek beszélnek, akiknek, úgy tűnik, fogalmuk sincs, mi megy a világban ma”.

Vekerdy Tamás

Vekerdy Tamás

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A mai oktatáspolitika kapcsán a pszichológusnak a történelem sötét korszakai jutnak eszébe: „Én nagyon öreg vagyok, átéltem a Rákosi-rendszert. A dolgok egy része – természetesen nem jön még a fekete autó, nem feszegetik a körmömet az Andrássy út 60.-ban; óriási különbség –, a centralizálás, az iskolák államosítása akkor is megtörtént.”

Hogy mi akkor a megoldás? Vekerdynek nincs kétsége afelől, hogy ezt a kormány a nemzet érdekében le kellene váltani. „Van, aki száján hordja hitét és hazáját. Van, aki a szívében. Az elsőnek egy szavát se hidd!” – zárta a beszélgetést a pszichológus.

szerző
- gera -
publikálva
2017. jún. 15., 14:34
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 4 Rumata
    Rumata
    2017. június 18., 17:44
    Kedves yoyo,

    állításodnak pont az ellenkezője az igaz.

    Dokumentált tény, hogy a Rákosi-korszakban diplomázottak között rengeteg kiemelkedő tudású elsőgenerációs értelmiségi volt.

    És az is tény, hogy pont ennek a túlnyomórészt elsőgenerációs értelmiségnek köszönhetjük az ország újjáépítését, és azokat a gazdasági és politikai reformokat, amelyek végül a békés rendszerváltáshoz vezettek.

    A korábbi polgári felsőoktatásnak mindehhez csak annyi köze volt, hogy a Rákosi-rendszer idején az egyetemi oktatók esetében nem a politikai megbízhatóság, hanem a szakmai tudás volt az elsődleges szempont.

    A Rákosi-korszakban az erőltetett ütemű iparosításhoz kiváló diplomás szakemberekre volt szükség, ezért az egyetemeken az előző rendszertől örökölt legendás hírű professzorok oktattak.

    Az egyetemeket nem "káderképzés", hanem kőkemény szakemberképzés folyt, és tétovázás nélkül kiszórták azokat, akik nem bírták az iramot.

    Az általad emlegetett káderképzés nem az egyetemeken, hanem a "Marxista-leninista egyetem" nevű kétéves tanfolyamokon történt.

    De az nem szakdiplomát, hanem csupán ideológiai alapképzést nyújtott.
  2. 3 yoyo
    yoyo
    2017. június 16., péntek 17:00
    rumata, az, hogy a rákosi rendszerben demonstratív módon töltötték fel az egyetemek és főiskolák férőhelyeit proletár származású fiatalokkal, még nem jelenti, hogy a korszak oktatáspolitikája
    korszerű lett volna. Gyakran másról se szólt, mint ideológiai agymosásról. Alapvetően egy forszírozott káderképzés volt, nem valódi szakemberképzés.
    Minden, ami értékesnek mondható volt, a rendszer tehetetlenségéből fakadóan a korábbi polgári felsőoktatás maradványa (főleg a műszaki képzésben).

  3. 2 Rumata
    Rumata
    2017. június 16., péntek 14:40
    Nagy sötétség lehet Vekerdy fejében, ha még Orbán horthysta oktatáspolitikájáról is a Rákosi-rendszer jut az eszébe.

    Pont az a Rákosi-rendszer, amely Magyarország történetében elsőként megteremtette a tömeges közép- és felsőfokú oktatást, és amelyik a szegény tömegek oktatási rendszerbe juttatásával Magyarország történetének a legnagyobb társadalmi mobilitást biztosító időszaka volt.

    Vekerdy pont a lényeget akarja elmaszatolni.

    Azt, hogy az oktatásügy háttérbe szorulását és a társadalmi mobilitás rendszerváltás utáni drasztikus csökkenését pont a magyar politika jobbra tolódása eredményezte.

    Orbán oktatáspolitikája például ma már nyíltan bevallottan horthysta restaurációra törekszik.

    Egy szűk körre korlátozza a magas szintű képzéshez jutók körét, és tudatosan az egyház kezére játssza az állam által finanszírozott oktatás felügyeletét.
  4. 1 yoyo
    yoyo
    2017. június 15., csütörtök 15:08
    Sajnos régesrég elmúlt az az idő, amikor egy valódi tekintély megszólalásának jelentősége volt ebben az országban.
    Vekerdy amúgy is amolyan kasszandraként ír, ad elő emberemlékezet óta, még az se igazán fogadja meg a tanácsait, aki tiszteli, felnéz rá, hitelesnek tartja.
    Sajnos már ő is nagyon öreg, pedig reméltem, hogy eljöhet az az alkalom, amikor egy kormányzat felkéri, hogy különleges oltalom mellett, teljeskörű szabadsággal reformálja meg a hazai oktatásügyet.

Komment írásához vagy regisztrálj