Orbán emberei Macedóniába is exportálják a putyinista propagandát

szerző
Keller-Alánt Ákos, Szaska Cvetk
publikálva
2018. máj. 16., 17:05
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A macedón médiában is terjeszkedik a magyar Ripost tulajdonosa, aki már Szlovéniában is bevásárolt. A Habony Árpádhoz közel álló befektető ezúttal is a nacionalista jobboldalt támogatja, és a háttérben az orosz elnök, Vlagyimir Putyin alakja is felsejlik. A titkosszolgálat már vizsgálódik a felvásárlások körül. Ajánló az e heti Magyar Narancsból.

Orbán Viktor komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a régióban minél több szövetségese legyen, és nemzetközileg is befolyásos politikusnak tartsák. Ám a demokratikus nyugati politikusok már régóta távolságtartással kezelik, így szövetségeseit a hozzá hasonlóak közül kell válogatnia. A magyar miniszterelnök egyik balkáni barátja a korábbi ökölvívó Nikola Gruevszki, aki 2006-ban lett Macedónia miniszterelnöke a jobboldali VMRO–DPMNE vezetőjeként. A nacionalizmust hirdető Gruevszki és Orbán hamar egymásra találtak, és a két politikus jó kapcsolatát még azok a Gruevszkihez kötődő botrányok sem kezdték ki, amelyekbe egész Macedónia beleremegett.

Jó autokrataként Gruevszki irányítása alá vonta a médiát is: szinte az összes országos televízió, napilap és egy sor online portál volt bekötve a kormányzó VMRO–DPMNE-hez, és csak néhány független – főleg online – szerkesztőség tudott működni, nehéz anyagi körülmények között. A Gruevszki-média tulajdonosai többnyire a párthoz közel álló üzletemberek vagy rokonok voltak, a szerkesztőségek pedig közvetlenül a párközpontból kaptak utasításokat. A párt Nyugat- és bevándorlásellenes, antimuszlim és oroszbarát üzeneteit kiegészítette a kritikus politikusokat, újságírókat és civileket lejárató „fekete propaganda”.

Orbán, Janša, Gruevszki

Orbán, Janša, Gruevszki

Fotó: MTI/EPA/Aleksandar Kovacevski

Gruevszki a propagandamédiát az államilag irányított hirdetésekkel tartotta fent, évekig a kormány volt a legnagyobb hirdető, de az állami megrendelésekből élő vállalatok is bőkezűen hirdettek. Ahogy arra számítani lehetett, Gruevszki bukásával megváltozott a médiapiac is, és egy sor, korábbi kormánykedvenc kiadvány került nehéz anyagi helyzetbe.

Azonban Magyarországról megérkezett a segítség. Tavaly és idén a Habony Árpád köreihez sorolható Schatz Péter és volt munkatársa, Adamik Ágnes jó néhány, a Gruevszki-médiához tartozó cégben szerzett többségi tulajdonrészt.

Schatz Péter a magyar kormányzati propagandabulvár zászlóshajója, a Ripost tulajdonosa, és nem ez az első nemzetközi bevásárlása. Szlovéniában online portált, hetilapot és televíziót is vásárolt (a szlovén bevásárlásokat részletesen feltártuk, erről itt olvashat), kisegítve ezzel Orbán barátja, Janez Janša pártját. Schatz megvásárolt egy országos televíziót, az Alfa Tv-t, és elindította a macedón Ripostot is, igaz, egyelőre csak online formában.

Adamik Ágnes, aki korábban Schatz kollégája volt a köztévénél, még nagyobb portfólióra tett szert: macedón cégén keresztül három kiadót vásárolt fel, így összesen hét online híroldal tulajdonosa lett. 2018 áprilisában megvette a Prva Republika kiadót, egy héttel később az EM Media 51 százalékát, május elején pedig az LD Press Mediában szerzett többségi tulajdont. Az EM Media összesen öt portált működtet, hozzájuk tartozik a Kurir, a Lider, a Denesen, az Ekonomszki és a Visztinna. Az Adamik-média legújabb darabja, a május 9-én megvásárolt LD Press Media a NetPress konzervatív hírportál kiadója. Adamik lapjai és az Alfa Tv is folyamatosan hirdetik a macedón Ripostot, ami azt sejteti, hogy Schatznak komoly tervei vannak a kiadvánnyal.

Egy, a macedón médiaügyekre rálátó forrás arról beszélt a Narancsnak, hogy Schatzék további bevásárlásokat terveznek. Várható, hogy megvásárolják a bezárás szélére sodródott, már említett Radio Szlobodna Makedoniját, és az ugyancsak az engedélyéért aggódó Tv Novát. A befektetők jelenleg is azon dolgoznak, hogy ezen felvásárlások részleteit kidolgozzák.

A magyarok mozgolódása magára vonta a titkosszolgálatok figyelmét. Míg Macedónia régebben nem játszott fontos szerepet Oroszország külpolitikájában, ez néhány éve jelentősen megváltozott. A megnövekedett orosz aktivitás felkeltette a macedón szolgálatok érdeklődését is, olyannyira, hogy titkosszolgálati forrásaink szerint tavaly külön, célirányos vizsgálat indult az orosz befolyásolás feltérképezésére és monitorozására. Úgy tudjuk, hogy a nyomozás 2017 szeptembere óta a média és a kultúra területét is érinti.

Orbán és Gruevszki barátságáról, a magyar befektetők kinti terjeszkedéséről, valamint az őket érintő titkosszolgálati nyomozásról a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashat.

 

Magyar Narancs – Archívum részletes

A macedón médiában is terjeszkedik a magyar Ripost tulajdonosa, aki már Szlovéniában is bevásárolt. A Habony Árpádhoz közel álló befektető ezúttal is a nacionalista jobboldalt támogatja, és a háttérben ezúttal az orosz elnök, Vlagyimir Putyin alakja is felsejlik.

szerző
Keller-Alánt Ákos, Szaska Cvetk
publikálva
2018. máj. 16., 17:05
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 3
    Kovacs
    2018. május 18., péntek 11:36
    "Orbán emberei Macedóniába is exportálják a putyinista propagandát"
    Esetleg, mert csak ehhez értenek? Nemzeti szuverénben. Természetesen.
  2. 2
    rworse
    2018. május 17., csütörtök 08:57
    És persze jó eséllyel Macedóniába is vissza fog térni a NER, orbáni és putyini seggedelemmel. Seggel jönnek.
  3. 1
    rworse
    2018. május 16., szerda 23:01
    A macedónok le tudták váltani az ottani NER-t. A magyarok még nem.

Komment írásához vagy regisztrálj

  • Belpol

    Az ELTE oktatója elkeserítőnek tartja egyeteme tegnapi reakcióját

    Gregor Anikó nem ért egyet a kihátrálással.

    Szerző
    narancs.hu
    Posztolva
    2018. aug. 11., 18:00
    Kommentek
    1
    Az ELTE oktatója elkeserítőnek tartja egyeteme tegnapi reakcióját
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma
  • Belpol

    Akkora a tanárhiány az országban, hogy ismét a Jófogáson keresnek pedagógust az iskolák

    Van olyan intézmény, ahová bármilyen szakos tanárt felvennének.

    Szerző
    Gera Márton
    Posztolva
    2018. aug. 11., 17:05
    Kommentek
    1
    Akkora a tanárhiány az országban, hogy ismét a Jófogáson keresnek pedagógust az iskolák
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma
  • Belpol

    Meghalt Kerényi Imre

    A miniszterelnöki megbízott, Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, egyetemi tanár 74 éves volt.

    Szerző
    narancs.hu
    Posztolva
    2018. aug. 11., 13:30
    Kommentek
    3
    Meghalt Kerényi Imre
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma
  • Belpol

    Küzdelem az otthonápolási díj emeléséért

    Leárazott életek

    Mire elég 52 ezer forint, ha valaki súlyosan fogyatékos gyerekét ápolja otthon napi 24 órában?

    Szerző
    Fülöp Zsófia
    Posztolva
    2018/30. (07. 26.)
    Kommentek
    0
    Leárazott életek
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma
  • Belpol

    Behódolt az ELTE

    Gyorsan megadta magát az ELTE.

    Szerző
    narancs.hu
    Posztolva
    2018. aug. 10., 20:50
    Kommentek
    6
    Behódolt az ELTE
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma
  • Belpol

    Állami százmilliók Orbán polgári köre alapítványának

    320 millió forintot kért és kapott Orbán polgári körének alapítványa az állami légi irányító vállalattól „a közgondolkozás javítására”.

    Szerző
    Zsidai Péter
    Posztolva
    2018. aug. 10., 18:37
    Kommentek
    7
    Állami százmilliók Orbán polgári köre alapítványának
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma
  • Belpol

    222 milliós tűzijáték, csodaországos aláfestéssel

    A tavalyi cég szervezi az idei tűzijátékot is.

    Szerző
    narancs.hu
    Posztolva
    2018. aug. 10., 16:50
    Kommentek
    3
    222 milliós tűzijáték, csodaországos aláfestéssel
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma
  • Belpol

    Ingyenreklám a 2rule-nak

    Mészáros Lőrinc egy fillért sem fizet az állami médiának az új sportmárka reklámozásáért.

    Szerző
    narancs.hu
    Posztolva
    2018. aug. 10., 14:45
    Kommentek
    7
    Ingyenreklám a 2rule-nak
    Facebook megosztások száma
    Twitter megosztások száma