Narancsblog

Biztos, hogy fülhallgató okozta a lány balesetét? – 75 éve jelent halálos fenyegetést a gödöllői HÉV

szerző
narancs.hu
publikálva
2017. okt. 22., 11:10
kommentek
2
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Az összes többi HÉV-vonalon nincs ennyi baleset együttvéve!

A hivatalos közlemények szűkszavúan, a bulvársajtó részletesen emlékezett meg a gödöllői HÉV vonalán történt múlt heti balesetről: egy 15 éves lányt gázolt el egy szerelvény Kistarcsa Zsófialiget megállójánál. Az áldozatot a tűzoltóknak sikerült kiszabadítaniuk a jármű alól, és súlyos, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba. A Blikk helyszíni tudósítása szerint „fütyült a HÉV, többen próbálták kézzel-lábbal, kiabálással jelezni a veszélyt, de hiába: a lány nem hallotta a zenétől, és csak lépett tovább”, azt

sugallva, hogy a balesetet figyelmetlenség okozta.

Bár a cikkben arról is szó esik, hogy az állomáson építési munkálatok zajlottak, egy vágányon közlekedtek a HÉV-ek, csakhogy az ezt jelző tábla „oldalra volt fordítva”. Az ügyben nem zárult még le a vizsgálat, de minden jel arra utal, hogy a járművezető – aki azóta vért is felajánlott a sérültnek – nem követett el szabálytalanságot.

Még csak pár nappal vagyunk a baleset után, de az esetet az érintetteken kívül valószínűleg már mindenki elfelejtette. Mint ahogy azokat a baleseteket is, amelyek szintén a gödöllői HÉV vonalán történtek az elmúlt években.

Ám ha csak az idei és tavalyi év bulvártalálatait szemlézzük (más statisztikát kapásból nem találtunk), tragikus lista áll össze:

2017. február 9. A HÉV elé gyalogolt Gödöllőn egy idős asszony

2016. november 28. Halálra gázolt egy embert a gödöllői HÉV

2016. október 20. Gázolt a gödöllői HÉV

2016. július 7. Gázolt a HÉV Cinkotánál

2016. május 13. Halálos HÉV-baleset Mátyásföldnél

2016. április 6. Rokkantkocsival hajtott a HÉV elé egy nő – Eset a gödöllői HÉV vonalán

 

A lista nem teljes

és nem is hivatalos, az viszont így is szembetűnő, hogy ugyanennyi időn belül a másik három HÉV-vonalon összesen volt három hasonló eset.

Az „egyéb” körülmények és pontos adatok ismeretének hiányában természetesen nem jelenthetjük ki, hogy a gödöllői HÉV vonala veszélyesebb lenne a többinél, azt pedig különösen sem gondoljuk, hogy az itt közlekedő járművek, illetve az itt szolgálatot teljesítő dolgozók „rosszabbak” lennének, mint a közlekedési vállalat egyéb helyein. Az viszont mindenképpen elgondolkodtató, hogy a

gödöllői HÉV-vonal az egyetlen, ahol a mai napig nem álltak át a jobboldali közlekedésre,

noha 1942 óta ez a hivatalos. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha valaki például a síneken akar átmenni, akkor először nem balra kell néznie (ahogy mindenütt az országban), hanem jobbra, mivel onnan érkezhet szerelvény. Noha a környékén élők már valószínűleg jól ismerik ezt a „koreográfiát”, egy idegen számára ez egyáltalán nem annyira evidens, még akkor sem, ha erre táblák figyelmeztetik.

Azt nem tudjuk, mi lehet az oka annak, hogy a gödöllői HÉV-vonalán még ma is ez az „angol minta” van érvényben, minden bizonnyal van is rá valamiféle (vélhetően anyagi jellegű) magyarázat, ám 75 év elteltével talán mégis érdemes lenne elgondolkodni, hogy változtatni kellene ezen a „hagyományon”.  Ha csak egyetlen balesetet is sikerült ezáltal elkerülni, már megérte, kerüljön bármennyibe is az átalakítás.

szerző
narancs.hu
publikálva
2017. okt. 22., 11:10
kommentek
2
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 2 Pasinszki
    Pasinszki
    2017. október 24., kedd 18:55
    "Ha csak egyetlen balesetet is sikerült ezáltal elkerülni, már megérte, kerüljön bármennyibe is az átalakítás."
    Nos, az átalakítás költségeit a HÉV-nek kell állnia (ill. a tulajdonosának, tán a magyar államnak, és ez eseben kevesebb pénz juthatna a haveri zsebekbe), míg a baleset Pityi Palkót érint, aki le van szarva(sbőrrel takarva).
  2. 1 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. október 22., 17:34
    Épp a napokban, a nagy szirénázást hallva és a balesetről értesülve jutott eszembe nekem is, hogy milyen gyakran történnek balesetek. És igaza van a cikkírónak, a lista nem teljes, az egyik fiam a HÉV-ablakból látta, ahogy Nagyiccénél egy elbambuló srácot elsodort a vonat, de nem esett a kerekek alá, hanem kifelé perdült. Később a srác a saját lábán bicegett el a mentőig.

    A távlati terv szerint a gödöllői HÉV-et az Örs vezér terén összekötnék a 2-es metróval. Annak, hogy ez csak távlati terv, a pénzhiányon kívül az lehet az oka, hogy a téren áthaladó gyalogos-, de főleg autó- és buszforgalom elterelése a szomszédos kerületeket is érintő káosszal járna; amihez képest nagyságrendekkel kisebb probléma, hogy az Örsön túl még mindig balra tarts! van érvényben. A környékbeliek abban reménykednek, hogy hátha Zsiga Marcell ideköltözik, az nagy lökést adhatna az infrastruktúra fejlesztésének.

Komment írásához vagy regisztrálj

Adatlap

Narancsblog

A magyarnarancs.hu véleményblogja

Narancsblog
Szerző adatlapja
Összes blog Itt

Blog

még több cikk