Tarlós nem bízik a kormányban, inkább eladósítja Budapestet

szerző
Király Dávid
publikálva
2017. szept. 21., 01:09
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A metrófelújítás első szakasza után megmaradó pénz a folytatáshoz édeskevés lesz.

Amikor Tarlós István megannyi elbukott közbeszerzést követően legutóbb a kormányhoz fordult a 3-as metró felújításához szükséges többletforrásokért, nagyjából azt a választ kapta, hogy a már korábban megítélt 137,5 milliárd forintból a metróvonalat fel lehet és fel kell újítani. A kormány cinizmusát jelzi, hogy ez az állítás a nyár eleji elhangzásakor sem volt igaz, és ezzel tisztában is voltak.

Az állomások három szakaszra bontott felújítására, illetve az alagút rekonstrukciójára kiírt megannyi sikertelen tender megmutatta, hogy a rendelkezésre álló pénz nemhogy az észak–déli metró teljes felújítására nem elég, de még az alacsonyabb műszaki tartalmú, ha úgy tetszik, fapados felújításra sem. Hiába hagyják el a biztosítóberendezések cseréjét, valamint marad el nyolc állomás akadálymentesítése, a rekonstrukció 137,5 milliárd forintból nem valósítható meg.

Hiába írta ki a BKV az első, sikertelen tender után a következőt már a részletes kiviteli tervekre, a legrosszabb állapotú középső és déli szakaszok felújítására így is a mérnökárakat (azaz a főváros becslését) csaknem 50 százalékkal meghaladó ajánlatok érkeztek. Mivel az alagút és az északi állomások rekonstrukciójára beadott ajánlatok „csak” 15, illetve 23 százalékkal magasabbak a tervezettnél, a főváros a munkamenet megfordításáról döntött: a felújítást az egyébként legkevésbé elhasznált északi szakasszal kezdik.

A 15 és 23 százalékos költségnövekedést ugyanis a főpolgármester kezelhetőnek nevezte, ez a kezelhetőség azonban nyilván azt jelenti, hogy a két részberuházás többletköltségeit a beruházó BKV a másik két részprojektre szánt forrásokból fedezi. Leegyszerűsítve: a főváros már a projekt első részére elkölti a teljes beruházásra szánt összeg jelentős részét, úgy, hogy a rendelkezésre álló forrás eleve nem elegendő.

Noha a középső és a déli szakasz rekonstrukciójára újabb tendert írnak ki, a városvezetés részéről naivitás volna azt várni, hogy harmadszorra a becsült mérnökárnak megfelelő ajánlatok érkeznek, figyelembe véve, hogy a második, immár a kiviteli tervekre (azaz a lényegesen pontosabban becsülhető költségekre) kiírt tenderekre adott ajánlatok is a tervezett költségek másfélszeresére rúgnak. Azaz az első két részberuházás után megmaradó pénz a folytatáshoz édeskevés lesz.

A főpolgármester által előszeretettel szidalmazott sajtó és ellenzék tehát joggal veti fel, hogy a városvezetés úgy kezd neki a metrófelújításnak, hogy a munka befejezéséhez szükséges pénz még nem áll rendelkezésére. Nem áll messze a valóságtól az, aki hazárdjátéknak nevezi a városvezetés módszerét, jóllehet valóban nehéz elképzelni, hogy az ország legforgalmasabb vasútvonalának rekonstrukciója pénzhiány miatt félbemarad. A kérdés az, miben bízik Tarlós.

(Ezen a ponton Tarlós nem létező vádakat, el nem hangzott állításokat cáfol. Budapestinfónak nevezett sajtótájékoztatóján, szeptember 8-án a főpolgármester azzal az általa az ellenzéknek és a sajtónak tulajdonított állítással hadakozott, miszerint a metrófelújítás el sem kezdődik. Miközben vélhetően pontosan tudja, hogy nem a projekt megkezdésének finanszírozása kérdéses, hanem a felújítás befejezése, és a rendszeresen elhangzó kritikák is erre vonatkoznak.)

Mindeközben Tarlós az ATV Egyenes beszéd című műsorában augusztus 31-én mintegy mellékesen elismerte, hogy a rendelkezésre álló 137,5 milliárd forint nem lesz elég, és azt is elmondta, hogy a többletköltségeket a főváros az értékpapírokban lévő – nem mellesleg a városvezetésen kívül mindenki más számára ismeretlen – tartalékokból, valamint – és itt a lényeg – az Európai Beruházási Bank (EIB) 100 milliárd forintos hitelkeretéből tervezi finanszírozni.

Vagyis Budapest vezetése már nem bízik abban, hogy a kormány többletforrásokat biztosít, és a metrófelújítást a fővárost eladósítva tervezi megvalósítani. Különösen érdekes ezt annak a főpolgármesternek a szájából hallani, aki a beruházás immár hét éve tartó késlekedését épp az elődje által felhalmozott adósságállományra vezeti vissza, keretet adva ezzel ennek a már megkezdése előtt ezer sebből vérző beruházásnak.

 

szerző
Király Dávid
publikálva
2017. szept. 21., 01:09
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 15 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. szeptember 22., péntek 07:16
    Nemcsak szabad. hanem kötelező is locsolni, ha ég a metró.
  2. 14 rworse
    rworse
    2017. szeptember 21., csütörtök 23:38
    12

    Szabad-e locsolni?
  3. 13 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. szeptember 21., csütörtök 20:54
    8

    Óbégató maki.
  4. 12 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. szeptember 21., csütörtök 20:53
    11

    Most is szabad ország, például se a péntek, se a szappanozás nincs betiltva, szabad szappanozni.
  5. 11 rworse
    rworse
    2017. szeptember 21., csütörtök 17:52
    tiszapolgári, 6

    "De ez egy szabad ország..."


    Volt egy rövid ideig.
  6. 10 rworse
    rworse
    2017. szeptember 21., csütörtök 17:48
    Közben a grrreselyű megint hazudozik, most például arról, hogy ki miért kezdeményezett bármit is vele kapcsolatban.

  7. 9 rworse
    rworse
    2017. szeptember 21., csütörtök 17:44
    tiszapolgári, 2

    Nyugta gondolom a vörösiszap adományokról is volt. Arról nincs írat, hogy aztán hova lett a pénz.
  8. 8 galambocskám
    galambocskám
    2017. szeptember 21., csütörtök 11:33
    Kedves Narancs, nem igazán arra gondoltam, hogy szortíroznod kéne: kire lehet és kire nem randa kifejezéseket használni.

    Arra gondoltam: mi lenne ha egyáltalán nem...igaz akkor a nemes schillinggel kéne kezdened.

    És egyéb szent tehenekkel folytatni akik másképp nem bírják kifejezni magukat.

    :)
  9. 7 harcolj
    harcolj
    2017. szeptember 21., csütörtök 11:12
    Galambocskáj, Tarlós látja már , hogy neki nem Budapest fejlesztése a feladata, hanem a budapestiek szívatása, ha nem hajlandók orbánisták lenni. Ugyan mi a fenének kell elszarni a pénzt hülye emlékművekre, reprezentációs térfelújításokra a sürgetős dolgok helyett. Tarlós örlődik és sértődik, mi meg szívunk - de könnyű galambocskájnak mert az ő szívószervei már fejlettek.
  10. 6 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. szeptember 21., csütörtök 10:52
    Én ugyan Tarlós PR-osát neveztem hülye picsának, akit mindig ott látni mellette a sajtótájékoztatókon.
    De ez egy szabad ország, mindenki azt vesz magára, amit akar.

Komment írásához vagy regisztrálj